Deseto svetsko bijenale studentskog plakata


Deseto svetsko Bijenale studentskog plakata biće održano od 22. decembra do 11. januara u Kulturnoj stanici Svilara, a otvaranje izložbe zakazano je za 19 časova.

Svetsko bijenale studentskog plakata je manifestacija koja se održava od 2003. godine u organizaciji Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, pod pokroviteljstvom nadležnih resornih ministarstava, sekretarijata Izvršnog veća AP Vojvodine i Grada Novog Sada.
Naziv „Svetsko studentsko bijenale plakata” izgovoren je zvanično prvi put pre devetnaest godina na jednom skupu grafičkih dizajnera u Meksiko Sitiju.

Od tada do danas, ništa se nije menjalo kad je u pitanju osnovni koncept Bijenala – to je i dalje respektabilna manifestacija koja okuplja mlade stvaraoce u oblasti dizajna plakata iz čitavog sveta, to je i dalje međunarodna arena u kojoj se lome koplja oko prestižne titule najboljeg među najboljima, to je i dalje internetska vest koja se sa nestrpljenjem iščekuje, a učešće na Bijenalu, „prolazak” sva tri kruga stroge selekcije vrhunskog međunarodnog profesionalnog žirija, uspeh je dostojan poštovanja.

Dakle, osnovni koncept se nije menjao – pravo učešća imaju svi studenti visokih i viših škola iz čitavog sveta koji se tokom studija bave plakatom i kroz to bavljenje i istraživanje daju svoje kreativne odgovore.
Cilj je, bio i ostao, da se komparativnom metodom spozna problematika kojom se bave studenti širom sveta proučavajući ovaj predmet.

Plakatskim porukama i jeste osnovni cilj vizuelna komunikacija koja se često urezuje najdublje u svest i traje kao snažno upozorenje, apel, ili pritisak često i bez ijedne izgovorene reči!

Projekat teži da afirmiše Plakat kao izazov za studente grafičkog dizajna ponajpre na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, na Katedri za grafičke komunikacije, ali jednako tako da bude izazov i za sve studente širom sveta.

Posebno ističemo da na Bijenalu učestvuju studenti iz celog regiona što ima veliki značaj u smislu budućih evrointegracija i regionalnog povezivanja.

U realizaciju projekta aktivno su uključeni studenti i nastavnici sa sva tri departmana Akademije.


Organizuje se i interni konkurs za studente Katedre za grafičke komunikacije za idejno rešenje grafičkog identiteta Bijenala (plakat, flajer, pozivnica, katalog, bilbord…). Studenti Katedre za fotografiju prate i obrađuju foto dokumentaciju. Muzički departman upriliči numere na otvaranju Bijenala i pri dodeli nagrada..

Sve ovo je jedan veliki izazov i podsticaj mladim stvaraocima da se na sebi svojstven način uključe u organizaciju jedne visoko profesionalne manifestacije, da aktivno iskažu svoj stav, da hrabro iskorače i iznedre nove ideje u vremenu koje je pred njima.

Sažeta „galerijska verzija” ukupno 50 plakata prošlog 9. Bijenala bila je predstavljena u više gradova regiona, Banjaluci, Rijeci, što je bilo od vellikog edukativnog značaja.

Samo izuzetni umetnici uspevaju da se istaknu u kreaciji plakata, to je umetnost trenutka, umetnost ulice koja komunicira sa najširom publikom – sa prolaznicima. Zakon trenutka zadaje imperativ da plakat bude kreiran što jednostavnije, po mogućnosti sa minimalizacijom teksta, sa takvim vizuelnim simbolima da poruka bude jasna na svim jezičkim meridijanima. Da bi osvojili titulu dobrog dizajnera nije dovoljan samo talenat koji smo genetski nasledili, već je potrebno uložiti što više truda, rada, usavršavanja, obrazovanja, posedovanje visokog nivoa opšte kulture.

Dobar plakat svoj drugi život otpočinje kada nadživi svoju primarnu, komunikacijsku namenu i prelazi u galerije i zbirke, pojavljuje se na izložbama i bijenalima gde predstavlja kulturu sredine u kojoj je kreiran.